ביקורת אביבה יובל על הספר "הסיפור שבשיר"

את ליאורה פרידן אני מכירה כבר שנים מעולם ספרות הילדים. ליאורה היא בעלת הוצאת בוטיק לספרות ילדים, כל ספר שעבר תחת ידיה קיבל חותמת איכות. לא היה לי ספק שגם הרחבת תחום העיסוק שלה תעמוד באותם הסטנדרטים. כשליאורה פנתה אלי בהצעה לשוחח עם מיכל כלפון-צמח על העשייה שלה בעולם הילדים לכבוד צאתו של ספר הילדים הראשון שלה, המאגד בתוכו שירים שנכתבו למופע שלה צ'פצ'ולה, רציתי לדעת קודם במה מדובר.

אין לי ילדים בגיל המתאים ולכן לא הכרתי עד לפניה של ליאורה את צ'פצ'ולה. שיטוט קצר ביוטיוב ובגוגל הוביל לכך שהסכמתי בשמחה להעמיק ולהכיר את מיכל ואת העשייה שלה. יש לי הערכה וחיבה לאנשים העסוקים בהגשמת החלומות שלהם. הקלישאה אומרת שאם אתה עוסק במה שאתה אוהב, לא תעבוד יום אחד בחייך, במציאות המצב קצת שונה אבל עדיין, עשייה שמגיעה ממקום אמתי טומנת בחובה רווחים שיש להם ערך הגדול יותר מן התגמול החומרי ונוכחת בתוצאה הסופית.

ניכר במיכל שהיא אוהבת את מה שהיא עושה. ההנאה שלה מהעשייה ניכרת לעין, כמו גם האהבה הכנה שלה לילדים והיכולת שלה להתחבר לעולמם. הפוסט הזה היה אמור להיות סיכום של ראיון טלפוני שערכתי עם מיכל, אבל מיכל שחשוב היה לה לצאת מדויקת ולהעביר בצורה הטובה ביותר את המסר שלה ביקשה את רשותי לאחר ראיון טלפוני קצר, לערוך את המשכו בכתב, כך תוכל לוודא שאקבל ממנה את התשובות לאחר שתחשוב עליהן ותעביר לי את הדברים בדרך שתהיה שלמה אתה.

אכפת למיכל מהעשייה שלה, הדבר ניכר בכל היבט בתהליך היצירה. הכנות בבקשתה לחשוב על הדברים שתעביר הלאה לצד המופע והספר החדש, הכניסו אותה ללב שלי.

מיכל מספרת שלעשייה בעולם הילדים הגיעה בעידודו של בעלה, שהכיר את סיפורי הילדות שלה וידע על האהבה שלה להופיע מגיל צעיר. היא מספרת שכילדים הושפעו היא ואחיה הבכור מסבתם שנחנה בכישרון סיפור ומשחק והייתה מעבירה להם סיפורי עם שונים בדרך ייחודית שעוררה בשניהם רצון להופיע. סבתה הייתה גם ההשראה לסדרה 'סיפורי סבתא'.

מאחוריה שלושה סרטי דיוידי שיצרה לילדים ועוד 2 סדרות קומיות חינוכיות שמשודרות בערוצי הvod של הוט ויס. הבחירה להוציא לאור ספר שמאגד חלק משירי הילדים של צ'פצ'ולה היא תולדה של הרצון שלה להעניק לילדים שמכירים אותה מן המסכים השונים גם חוויה אחרת, דומה לזו שהכירה בילדותה שניתן להחזיק ולמשש.

כילדה, היא מספרת, אהבה מאוד את פסטיבל שירי הילדים והעריצה את ציפי ושביט וספי ריבלין. היא גדלה על המופעים שעשו לילדים ועל תכניות הטלוויזיה בכיכובם (ציפיטפוט, רגע עם דודלי, הבית של פיסטוק ועוד). את שירי הילדות האהובים שלה הקליטה בדיוידי צחוקריוקי.

שירים ופסטיבלים הם אהבה שליוותה אותה לאורך השנים ועם בגרותה גילתה את הלהקות הצבאיות ובילתה שעות בהאזנה לשיריהן.

כבר 12 שנים אני סוקרת ספרים, ב-7 השנים האחרונות ייחדתי מקום בסקירות שלי לספרי ילדים ונוער. תחת ידי עברו עשרות ספרי ילדים שקראתי וקראנו יחד. לאורך השנים למדתי לזהות את איכות הכותב לאחר בחינת המקום שהוא מעניק להיבטים השונים של היצירה הספרותית בכלל והספר הפיזי עצמו.

לצד הדרישה הבסיסית מכותב לילדים שיקפיד על עברית נכונה ובגילאים המתאימים גם על ניקוד נכון, ספרים בכלל וספרי ילדים בפרט מורכבים ממדדים נוספים שהימצאותם או העדרם הם אינדיקציה לטיבו. ספרה של מיכל, הגם שהוא מוצר נלווה לדיוידי שהוציאה, מוקפד מאוד בכל היבטי עשייתו.

הספר מכיל 14 שירים מן הרפרטואר המקורי של צ'פצ'ולה ונלווה לו דיסק עם הביצוע של מיכל לשירים. הוא מנוקד ועבר עריכה לשונית. אף כי הוא נלווה לעשייה השוטפת של צ'פצ'ולה, הספר בהחלט עומד בפני עצמו כמוצר מוגמר.

הספר נתון בכריכה קשה, ההולמת את קהל היעד שאמור לאחוז בו. כריכתו צבעונית ומושכת את העין. במרכזה דמותה של מיכל, הלוא היא צ'פצ'ולה, זו הטבעית המוכרת לילדים מסרטי הדיוידי השונים וזו המצוירת המככבת בספר.

את הכריכה והספר כולו אייר אנדריי צ'רנובאי שעשה עבודה נפלאה בהתאמת הספר לילדים צעירים על ידי בחירה בצבעים עזים המושכים את העין, והקפדה על עיצוב הדמויות השונות באיורים על שלל הבעות הפנים הייחודיות שלהן. 14 השירים נפרשים לאורך הספר, כל שיר זוכה לצמד עמודים בגוונים משתנים. עמוד אחד מוקדש לטקסט עצמו והשני לאיור מותאם המתפרש גם בשוליו של עמוד הטקסט ועוטף אותו בגוונים דומים היוצרים חיבור טבעי בין שני הדפים.

את רוב השירים חיברו מיכל ו/או בעלה דן צמח והלחין שי ברק. הלחנים קליטים ועל אף שאיני קהל היעד, מצאתי את עצמי מזמזמת את השיר 'צ'פצ'ולה' ואת השיר 'יהיה לי אח', ביני לבין עצמי, לאחר השמיעה.

אני מאמינה כי אדם ההולך בעקבות חלומו לאורך זמן יצליח אם יקפיד להישאר נאמן לעצמו. אני מאמינה למיכל ובעקבות כך במיכל ובעשייה שלה. על אף כי כרגע אין לי ילדים בגיל המתאים (3-6), אני מלאת סקרנות בנוגע לעשייה העתידית של צ'פצ'ולה ומיכל ואמשיך לעקוב אחריה.

את הספר ניתן להזמין ישירות במחיר מוזל עם הקדשה אישית לילד/ה ב 052-5036669.

לעמוד הביקורת לחץ כאן